Yamaha Motor Polska we współpracy z Game Over Cycles (GOC) informuje o premierze wyjątkowego pojazdu stworzonego z motocykla marki Yamaha. Na bazie rewolucyjnego trójkołowca Niken, polski producent motocykli typu custom, firma Game Over Cycles zbudowała unikatowego customa. Jego pierwsza publiczna prezentacja odbyła się w niemieckiej miejscowości Bad Salzuflen podczas CUSTOMBIKE-SHOW 2019, największych na świecie targach motocykli modyfikowanych, gdzie w konkursie konstruktorskim customowy Niken GOC zdobył nagrodę “Craziest Bike”.
Niken pojawił się na światowym rynku w 2018 roku i jest oparty na opracowanej przez japoński koncern unikalnej technologii Leaning Multi Wheel (LMW). Oprócz dwóch pochylanych przednich kół, na wyjątkową konstrukcję pojazdu składają się czworoboczny układ kierowniczy oraz podwójne, teleskopowe zawieszenie. Maszyna zmodfikowana przez GOC to pierwszy na świecie w pełni customowy Niken.
Game Over Cycles jest znane z modyfikacji przeprowadzanych na motocyklach amerykańskich marek, ale tym razem rzeszowska firma wykonała pracę na modelu japońskim. Szef GOC, Stanisław Myszkowski, tak skomentował genezę najnowszego projektu firmy: “Niken dla wielu osób jest wyjątkowy, dla innych kontrowersyjny. Podobnie jest z naszymi customami i dlatego od początku się nim zainteresowałem. Pod względem technicznym w tej maszynie nie powinno się cokolwiek zmieniać. Japońska technologia na najwyższym poziomie sprawia, że właściwości jezdne Nikena są świetne, ale od momentu, kiedy go po raz pierwszy zobaczyłem na żywo, czułem, że możemy zmodyfikować jego wygląd i nadać maszynie trochę inny charakter. Aby osiągnąć ten cel zmieniliśmy całą karoserię. Wszystkie elementy plastikowe zostały zastąpione przez aluminium, dzięki czemu kształty pojazdu stały się bardziej ostre, wręcz agresywne, nie tracąc przy tym właściwości aerodynamicznych. Mając na uwadze szybkość Nikena można wręcz powiedzieć, że teraz ten motocykl tnie powietrze niczym samurajski miecz” – śmieje się Myszkowski.
Podczas prac nad motocyklem szczególne wyzwanie stanowiło połączenie mechanizmów funkcyjnych maszyny oraz jej wyglądu. Tworząc odmienną estetykę pojazdu konstruktorzy musieli wszystkie nowe elementy karoserii budować i dopasowywać w taki sposób, aby w każdym położeniu motocykla, zarówno przy skręcie, jak i pochyleniu na obie strony, nic ze sobą nie kolidowało. Przednie zawieszenie Nikena porusza się w wielu płaszczyznach, więc odpowiednie utrzymanie balansu pomiędzy nowymi elementami wizualnymi, a fabrycznymi rozwiązaniami konstruktorskimi, stanowiło najbardziej pracochłonną część modyfikacji motocykla.
Customowy Niken GOC nawiązuje do kraju swojego pochodzenia nie tylko nazwą, ale również obecnością języka japońskiego na konstrukcji. Ekipa Game Over Cycles wkomponowała w karoserię japońskie znaki oznaczające nazwę modelu bazowego Niken, a także zachowaną w oryginalnej pisowni myśl, która jest zaczerpnięta z filozofii marki Yamaha i oznacza „odwagę w stawianiu sobie wysokich celów, niezmąconą strachem przed porażką” (失敗を恐れず、もう一段高い目標に取り組む).
Dyrektor Generalna Yamaha Motor Polska, Magdalena Piskorz dodaje: „Od początku współpracy z GOC jestem pod ogromnym wrażeniem talentu Staszka, jego nieszablonowego podejścia do customizacji i pomysłów nie z tej ziemi, które od lat są doceniane na całym świecie. Cieszę się, że wybrał ten model, tak innowacyjny i wyjątkowy dla Yamahy. Praca z takimi fachowcami to sama przyjemność.”
Motocykl po raz pierwszy został zaprezentowany w dniach 6-8 grudnia 2019 roku w niemieckiej miejscowości Bad Salzuflen, gdzie co roku odbywa się CUSTOMBIKE-SHOW, czyli największe targi motocykli modyfikowanych na świecie. Według danych organizatorów, tegoroczną imprezę odwiedziło 32.000 osób. Wzięło w niej udział ponad 300 wystawców i zaprezentowano ponad 1.000 motocykli customowych. Co roku finałem CUSTOMBIKE-SHOW jest jeden z najbardziej prestiżowych konkursów konstruktorskich świata, w którym customowy Niken GOC zdobył nagrodę “Craziest Bike”. Jury konkursu doceniło m.in. fakt, że wszystkie elementy aluminiowe karoserii zostały wykonane ręcznie. Prace nad modyfikacją motocykla pochłonęły 1.400 roboczo-godzin, a ich szczegółowy zakres został zaprezentowany poniżej.
Elementy zmodyfikowane przez GOC:
- obudowy przednich lamp wraz z tulejami do soczewek;
- obudowa licznika;
- obudowa kierownicy wraz z obudową zbiornika na płyn hamulcowy;
- dźwignie hamulca i sprzęgła;
- lusterka;
- błotniki przednie;
- tylny błotnik z sekcją tylną motocykla;
- element końcowy wydechu Akrapovič;
- rama trzymająca siedzenie;
- podstawa pod siedzenie;
- zbiornik paliwa;
- filtry powietrza;
- osłona chłodnicy wraz z zabudową;
- skrzynka na akumulator;
- osłony silnika oraz zawieszenia.
Elementy pozbawione lakieru i wypolerowane do samego aluminium:
- wszystkie koła;
- uchwyt tylnego błotnika;
- wahacz tylny;
- całe przednie zawieszenie;
- uchwyty podnóżków;
- osłony silnika;
- cała rama.
Skórzane siedzenie: WB LINE
Źródło: Yamaha